Alternatieve testweek voor Concorda

Het Concorda-project is haar laatste fase ingegaan. Begin december zouden alle Concorda-partners een laatste keer naar Amsterdam komen om gezamenlijk testritten te doen en data te verzamelen. Nu de Italianen van Fiat Chrysler nog steeds niet naar Nederland mogen reizen vanwege corona, en ook de geplande ‘cross-site’ testen met Concorda Antwerpen en Brabant niet uitgevoerd kunnen worden, staan we in de startblokken voor een alternatief programma!

Alternatieve testweek
Samen met onze partners FCA-CRF en NXP is een alternatieve testweek uitgewerkt. Dat betekent dat het Concorda Amsterdam testgebied beschikbaar is voor testen, waarbij de testvoertuigen van de PPA-partners worden ingezet voor dataverzameling. Fiat Chrysler en Concorda Brabant en Antwerpen gebruiken onze data vervolgens voor simulatie. De data zal dus door de systemen van het geautomatiseerde voertuig worden geleid. Daarnaast voert Fiat testen uit op de eigen testlocatie.

Natuurlijk is deze situatie niet ideaal, maar gezien de omstandigheden kunnen we op deze manier wel de belangrijke data verzamelen om zo de technieken weer een stuk aan te scherpen en nauwkeuriger te maken. We zetten daarmee ook weer een stap in het evalueren in de KPI’s (key performance indicatoren) die voor de evaluatie gedefinieerd zijn.

Vooruitblik naar afronding van Concorda
Het testen op de MRA testsite voor Concorda Praktijkproef Amsterdam ronden we eind dit jaar af. Hierna verplaatst de focus op het afronden van een evaluatieperiode, die op dit moment al in gang is gezet. De evaluatie is medio 2021 beschikbaar, waarna Concorda wordt afgerond.

Testgebied blijft beschikbaar
Dit betekent niet dat de testsite in 2021 niet beschikbaar is. Ook na afronding van Concorda, blijft de testsite in ieder geval heel 2021 operationeel en mogelijk ook daarna. Zodra de coronasituatie het toelaat, komen de Italianen van Fiat en onze collega’s uit België alsnog graag naar Nederland om testritten met hun eigen auto’s uit te voeren.

Ook staan er testen gepland in het kader van C-Roads, om te komen tot Europese standaardisatie. Verder heeft een aantal automobielconcerns interesse om naar Nederland te komen voor testritten op het MRA-testgebied uit te voeren. Deze testritten worden begeleid door het team van Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland en gemeente Amsterdam dat nu betrokken is bij Concorda.