21 januari 2019

PPA presenteert projecten op InfraTech

Praktijkproef Amsterdam (PPA) was 15 tot en met 18 januari vertegenwoordigd op de InfraTech, een tweejaarlijkse vakbeurs in Rotterdam Ahoy. We waren met PPA onderdeel van de Smart Mobility-hoek in de stand van Rijkswaterstaat. Ook verzorgden we een presentatie over hoe we de fysieke en digitale infrastructuur klaarmaken voor de toekomst, ook over de grens. 

Smart Mobility, Dutch Reality

Rijkswaterstaat presenteerde de Smart Mobility-projecten waarbij het betrokken is, waaronder de C-ITS Corridor, CHARM, iWKS en ook Praktijkproef Amsterdam – allemaal projecten die op dit moment worden uitgevoerd. Hiermee benadrukt Rijkswaterstaat samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat Smart Mobility niet alleen verre toekomst is, maar ook nu al realiteit. Weggebruikers kunnen nu al voordelen ervaren. Kortom: Smart Mobility, Dutch Reality

Meedoen aan de beurs was voor PPA een mooie gelegenheid om bezoekers te informeren of bij te praten over de activiteiten van PPA en de lopende projecten Concorda en SOCRATES2.0. We kijken terug op informatieve gesprekken, hebben goede contacten gelegd en hebben op de stand concrete afspraken gemaakt met potentiële partners en over de uitvoering van onze pilots en de consolidatie. 

Kennissessie: fysieke en digitale infrastructuur toekomstproof


In het kennisprogramma van de beurs hadden we een geslaagde gezamenlijke sessie met het project C-ITS Corridor. De samenwerking met dat project wordt steeds intensiever en binnen Concorda gaan zij de RWS-wegkantinfrastructuur voor ons realiseren. 

Op de InfraTech gingen we in op hoe we de fysieke en digitale infrastructuur klaarmaken voor de toekomst en er tegelijkertijd voor zorgen dat de systemen ook in het buitenland moeiteloos werken. In de nabije toekomst staan voertuigen en systemen langs de kant van de weg namelijk permanent met elkaar in contact via nieuwe communicatietechnologieën, zoals wifi-p/G5, cellulair of beide (hybride).

Verkeersveiligheid


Dit verbetert de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid. Weggebruikers krijgen zo namelijk via hun navigatiesysteem realtime inzicht in verkeerssituaties op hun route. En wegbeheerders kunnen met de data die dit oplevert het verkeer nog beter managen. Ook zijn deze technieken straks nodig bij het mogelijk maken van autonoom rijden.

In de sessie gaven we hierover de ins en outs aan de hand van de lopende projecten C-ITS Corridor/InterCor, SOCRATES2.0 en Concorda.