Nieuws

Nieuws vanuit de Praktijkproef Amsterdam.

Schermafbeelding_2021-12-09_om_14.07.38.png

09 December 2021

Praktijkproef Amsterdam is afgerond

Na 10 jaar praktijkproeven, valt voor PPA het doek en dat is goed. SmartMobility wordt volwassen en grootschalig geïmplementeerd. Wel geven we mee dat innoveren altijd noodzakelijk blijft en tweerichtingsverkeer is. Blijf ook internationaal samenwerken en zorg voor standaardisering.
Schermafbeelding_2021-12-09_om_13.58.49.png

09 December 2021

Verantwoording van 10 jaar PPA

Alle resultaten en lessen van 10 jaar Praktijkproef Amsterdam hebben we gedocumenteerd in de Verantwoording Praktijkproef Amsterdam. In dit document vind je onze doelstellingen, aanpak en resultaten. Onze opgedane ervaring hebben we samengevat in 7 lessen. Zoals: je kunt beter goed reageren dan slecht voorspellen. En: voor nieuwe, slimme oplossingen voor mobiliteit in stedelijke regio’s is standaardisatie op internationaal schaalniveau een randvoorwaarde. Je vindt ze alle 7 in de verantwoording.
Schermafbeelding_2021-11-17_om_16.16.58.png

17 November 2021

In beeld: herinneringen aan een decennium PPA

Voor de eindbijeenkomst hebben we een fotocollage gemaakt van een decennium PPA en een aantal mensen van markt, wetenschap en overheid gevraagd om een quote bij verschillende onderdelen. Bladeren hem vooral even door en haal je eigen herinneringen op.
Schermafbeelding_2021-11-15_om_11.45.34.png

15 November 2021

Internationale partners aan het woord

Waarom is het integreren van wegkant- en in car-systemen zo ontzettend belangrijk? Onze internationale partners leggen het uit. Ook vertellen ze hoe ze projecten Concorda en SOCRATES2.0 hebben ervaren, en wat de volgende stappen zijn richting duurzame en veilige mobiliteit. Aan het woord zijn: Eric Kenis (MOW Vlaanderen), Gary Crockford (Department for Transport UK), Professor Wang (China ITS Industry Alliance), Johanna Tzanidaki (ERTICO – ITS Europe) en Ralf-Peter Schäfer (TomTom).
Schermafbeelding_2021-11-15_om_11.23.46.png

15 November 2021

Ronald Adams: Van ‘triple trouble tot mooi succes’

In mijn jaren als topadviseur verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat (2007-2010) kwam ik voor het eerst in aanraking met Praktijkproef Amsterdam, kortweg PPA. Als topadviseur wilde ik via grote projecten als PPA het gehele veld van verkeersmanagement verder vooruithelpen. Het lastige met PPA was echter dat de plannen rondom dit veelbelovende, innovatieve project maar niet concreet wilden worden. Ik moet zelfs bekennen dat ik daarom geadviseerd heb het project te beëindigen en de voor PPA gereserveerde middelen in andere projecten te steken.
Schermafbeelding_2021-11-15_om_11.13.46.png

15 November 2021

Integratie wegkant en in car

De systemen langs de weg konden we in 2018 verbinden met de systemen in de auto. De volgende stap: samenwerken over de grens én met de automobielindustrie. Via de Europese projecten Concorda en SOCRATES2.0 testten fabrikanten hun systemen op onze wegen. Om ze verder te brengen, in lijn met die van ons. Zo zijn we samen klaar voor de toekomst.
Schermafbeelding_2021-11-15_om_11.09.50.png

15 November 2021

In car: gelijkwaardig samenwerken

Parallel aan het wegkant-spoor werkten we aan actuele reis- en routeinformatie in de auto. Via een gewaagde prijsvraag en diverse praktijkproeven, leerden we de sleutel tot succes: gelijkwaardig samenwerken met de markt. Hun diensten, onze data. Deze publiek-private samenwerking zorgde voor een revolutie in het door overheid gedomineerde verkeersmanagementland.
Schermafbeelding_2021-11-15_om_10.41.28.png

15 November 2021

De wegkant: GNV in de praktijk

Het Gecoördineerd Netwerkbreed Verkeersmanagement – een concept van de TU Delft – brachten we van de tekentafel naar de straat. We onderzochten hoe de systemen langs de weg zo goed mogelijk samenwerken. En hoe we dat zélf doen: als wegbeheerders, private partijen en wetenschappers. Dat lukte, met als resultaat een betere verspreiding van verkeer over het netwerk.