COP & ROLLING STONES: En hoe werkte het bij U2 in de Arena?

Vanaf februari 2017 hebben de wegbeheerders Gemeente Amsterdam, Provincie Noord Holland en Rijkswaterstaat en een privaat consortium van KPN, Be Mobile, Technolution, Brand MKRS creative agency, Dat mobility, Flitsmeister en Goudappel Coffeng, samengewerkt aan de ontwikkeling van een Common Operationeel Picture - COP.

Het Common Operational Picture, COP, geeft een duidelijk en real time overzicht van de actuele verkeerssituatie, de actuele parkeersituatie en andere relevante informatie zoals verkeergerelateerde berichten op social media. Het overzicht is gebaseerd op publieke én private gegevens. De kracht van een COP is dat het tegelijkertijd op verschillende verkeerscentrales beschikbaar is. Hiermee kunnen verschillende verkeersleiders gezamelijk betere integrale keuzes maken. Zodat weggebruikers makkelijker en sneller het Arenagebied in en uit kunnen. Het COP is een webbased applicatie, die de marktpartijen als dienst aanbieden aan verkeerscentrales.

Tijdens het gezamelijke iteratieve ontwikkelproces zijn ervaringen opgedaan op vier momenten waarop evenementen in de Arena en/of de Ziggo Dome plaatsvonden: Nederland – Italië én Drake (maart 2017), Ajax – Go Ahead Eagles én Depeche Mode (mei 2017), Toppers in concert én Anouk, (mei 2017) en op 29 jul jl.: U2.

Op 28 september is het ontwikkeltraject afgesloten en is de COP licentie voor een halfjaar beschikbaar voor de wegbeheerders en de innovatiecentrale om verdere ervaring op te doen met de COP dienst. Op 30 september is deze tijdens de Rolling Stones in de Arena naar tevredenheid ingezet.