30 september 2019

Concorda pilot Amsterdam in volle gang

De eerste officiële Concorda Amsterdam testweek vond plaats in september en is succesvol verlopen. Alle verkeerssituatie zijn getest en de verstuurde berichten vanuit de infrastructuur (matrixborden en slimme verkeerslichten) kwamen aan in de auto. Wel zat er soms vertraging in mate en de snelheid waarmee de berichten van verschillende communicatietechnieken (wifi-p en cellulair) ontvangen werden. Daarnaast leerden we wat nog aangescherpt moet worden voor de volgende tekstweek.

We kijken tevreden terug, maar we hebben zeker nog stappen te zetten in de volgende 3 testweken, zegt Sebe Vogel (projectleider Concorda). “Zo wordt tijdens de tweede week eind januari de testtrack vergroot met het centrum van Amsterdam en met de A5/A9.”

“In Amsterdam testen we of de hybride communicatie van de slimme verkeerslichten in combinatie met de IJtunnel goed functioneert”, vervolgt Sebe. “Op de A5-A9 gaan we de 4 en straks 6 situaties (use cases) testen waarbij de informatie zowel short range (wifi) en long range (cellulair) verloopt. NXP kijkt daarbij onder andere naar de snelheid en kwaliteit van de communicatie. En Fiat Chrysler of de berichten goed worden vertaald naar opdrachten aan de auto ter ondersteuning van de zelfrijdende taak”.

Sebe rond af: “We testen de zelfrijdende taak overigens nu niet zelf, maar puur of de berichten de juiste instructie aan de auto geven. De auto gaat er dus nog niet naar handelen. Dat doen we later in Concorda op een gesloten testcircuit”.    

Over Concorda 

In Concorda test Praktijkproef Amsterdam (PPA) samen met NXP en Fiat Chrysler Automobiles (FCA-CRF) de informatie-uitwisseling tussen de auto en wegkantsystemen met verschillende communicatietechnieken (hybride) om zo de zelfrijdende functie van de auto te ondersteunen. Tijdens de testweek konden verschillende verkeersituaties worden getest zowel op het snelweg deel van het testgebied (A5/A9) als op de provinciale weg (N205/N201). Denk hierbij aan wat gebeurt er als het voertuig:  

  1. Op een langzaam rijdend of stilstaand voertuig afrijdt?
  2. Een rijstrook nadert die is afgesloten (rood kruis op matrixbord). 
  3. Aankomt bij een intelligent verkeerslicht? 
  4. De snelheid tijdelijk lager is, bijvoorbeeld als gevolg van file of wegwerkzaamheden

Planning

Er vinden in totaal 4 testweken plaats tot de zomer van 2020 waarin we steeds nieuwe stappen zetten. Eind januari is de tweede officiële testweek, waarvoor de Nederlandse Concorda partners in de laatste week van november al pre testen uitvoeren. Lees hier meer over het Europese Concorda project.